اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در نظر دارد با همکاری و نظارت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، رویداد بزرگ استارت آپی علوم زمین را با تکیه بر توان و خلاقیت جوانان دانشپژوه و فارغالتحصیلان دانشگاهی برگزار نماید. در این رویداد بزرگ دانشگاههای مختلف مشهد و شرکتها و فعالان اقتصادی مرتبط ما را همراهی خواهند کرد.
بی گمان حضور همه علاقه مندان و فارغالتحصیلان گرایشهای مختلف علوم زمین، فعالان اقتصادی، مدیران و کارشناسان گامی مهم در تمرکز بر یکی از مهمترین موضوعات و اولویتهای کشور خواهد بود.
طبق تعریف استارت آپ (Start-up) شرکت نوپایی است که راه حلی نوین را برای یک مسأله ارائه می کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد و در واقع استارت آپ سازمانی است موقتی که در جستجوی یک مدل کسب و کار گسترش پذیر، تکرارپذیر و سود آور است.
بنابراین آن چه که در شکل گیری چنین هسته هایی نقش اساسی دارد، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری همراه با شناخت دقیق و جامع مسائل مطرح در حوزه ای است که استارت آپ بر آن متمرکز گردیده است. میانگین عمر استارتآپ ها تقریبا سه سال است و این مجموعههای نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمیشوند. دلایل متعددی برای پایان دوران سه سالهی شناخته شدن به عنوان استارت آپ مطرح است که از جملهی آن میتوان به تصاحب شدن توسط سایر شرکتهای بزرگ، افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز، افزایش درآمد از سقف معین، افزایش تعداد کارکنان و افزایش تعداد اعضای اصلی به بیش از پنج نفر اشاره کرد. در واقع فاکتور اصلی یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد بدانیم.
در حوزه علوم زمین و در سطح جهانی، رشد فزاینده ای در تشکیل استارت آپ ها در بخش ها و محورهای متنوع زیرمجموعه این دانش در قرن 21 مشاهده شده است. در آغاز سال 2018 حدود 200 استارت آپ در حوزه فعالیت های معدنی گزارش شده است.
اواخر سال 96، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعالیت 3000 استارتآپ در ایران خبر داد و در نیمه دوم سال 1396، انجمن استارت آپ در خانه معدن ایران تشکیل شد. به گفته بهرامن ایجاد کمیته استارتآپ در خانه معدن فقط برای آموزش و ترویج آن بین فعالان معدنی است و خانه معدن ایران قصد ایجاد شرکت استارتآپ ندارد بلکه میخواهد مفهوم استارتآپ در بخش معدن نهادینه شود.